Man slås av antalet annonser på internet, på gatuskyltar, i tv och i tidningar kring att hitta kärleken och den som passar mig. match.com. Som svampar ploppar de upp ur marken, programmen där deltagare får dejta några få utvalda för att hitta den som de kan vilja dela sitt liv med. Kärleken är inne, helt enkelt.
Mitt i denna flora av kulturyttringar kring jakten på den stora kärleken hittar man "Den rätte for Rosing", där en av Sveriges mest kända (känd för vad?!)kvinnor har sin vän och rådgivare till hjälp för att hitta kärleken. Linda Rosing har inte alltid haft en särskilt finslipat rykte. Hon har däremot dragits med bilden av en ytlig, uteseendefixerad, okunnig tjej. Den nya såpan ska då hjälpa till att sudda ut den här bilden och lyckas förmedla en mer seriös Rosing, en Rosing som lever en annan slags liv.
Man undrar vem som har lurat vem. Aldrig har fem deltagare som alla kämpar för att vinna Rosings hjärta verkat så uppenbart ointresserade av just detta, att vinna Rosings hjärta. Aldrig tidigare har kärleken som begrepp urholkats så i det offentliga. Hur vinner man Rosing? Ja, inte pratar man med henne om det man har gemensamt, inte skrattar man åt gemensamma skämt och inte hittar man på roliga grejer man kan uppleva ihop. Nej, här handlar det om vem som bär flest väskor, vem som gentlemannamässigt håller upp en dörr, eller vilken slags present man har lyckats köpa till tjejen i fråga.
Det var det med de könsrollerna. Är det inte nästan reaktionärt numera att hävda sån traditionalism?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar