måndag 7 september 2009

Lysande utsikter

Jag får ett brev med posten som upplyser mig om att jag ska gå i pension den första oktober 2050. Jaha. Jag antar att meningen är att jag ska bli sugen på att börja pensionspara. Dock associerar jag helt annorlunda. Årtalet får mig att tänka på klimatrapporter och huruvida det blir 2 eller 6 graders temperaturhöjning medan jag kopplar det oglamorösa ordet pension till det mer bildliga köttberg (tack Per Nuder). Slutsats: Kommer jag vid en ålder av 65 att vara del av en jättelik, hårdstekt köttfärssås?

3 kommentarer:

mammaM sa...

Är inte posten väl pessimistisk eller kanske optimistisk om dina utsikter att gå i pension redan om ett drygt år?

anna sa...

MammaM: Har rättat från 2010 till 2050 som dte såklart skulle vara. Ett misstag sker så lätt eller nåt.

pm sa...

men 2050 kommer du ha större problem än om det är 6 eller 2 grader varmare. ska du till exempel ha smörgåstårta eller kallskuret på din jag-har-gått-i-pensionsfest? kan du ha den utomhus eller måste du hyra lokal? öppet hus eller inbjudningskort i naturligt blekt papper från panduro? anna du glömmer de riktiga problemen du kommer ställas inför. vad är 6 grader varmare om dina gäster ändå måste sitta ute i regn och +5. men jag kommer på festen i vilket fall. har ju arton goretexjackor så as if i freakin' care.